0
Klantinterview: Shipyard De Hoop Lobith-Tolkamer

Klantinterview: Shipyard De Hoop Lobith-Tolkamer

Shipyard De Hoop bouwt haar schepen volledig zelf
"Online bestellen gemakkelijk en direct inzicht in nettoprijzen"

Shipyard De Hoop in Lobith-Tolkamer, deReferentie Shipyard de hoop grootste van de vier nog actieve werven aan de Gelderse rivieren, viert dit jaar haar 125-jarig bestaan. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in de bouw van 'custom-built' zee- en rivierschepen. Voor materialen ten behoeve van het benodigde pijp- en fitwerk wordt regelmatig een beroep gedaan op Wildkamp. Het liefst via de webwinkel.

Een mierenhoop is er niks bij, zoveel activiteit is er op de scheepswerf van Shipyard De Hoop in Lobith-Tolkamer. Op de helling domineert het plaatstaal van de romp van een in aanbouw zijnde 'support vessel', een zeewaardig bevoorradingsschip voor de offshore industrie, en in het water liggen twee riviercruiseschepen, van respectievelijk 110 en 135 meter lengte, die aan de kant worden afgebouwd. Honderden vaklieden, van scheepstimmerlieden tot elektriciens en loodgieters, bevolken de verschillende dekken om van de schepen luxe drijvende hotels te maken. Het bijzondere van Shipyard De Hoop is dat de, op maat voor de klant ontworpen, schepen in principe volkomen in eigen huis kunnen worden gebouwd; van het leggen van de kiel tot aanbrengen van het laatste beslag.

Loodgieter
Aan boord van het cruiseschip de Emerald Star is Fred Boerboom bezig met het afhangen van toilettafels in een van de meer dan honderd luxe passagiershutten. Zo nu en dan springt de ex-loodgieter, die al 25 jaar in dienst is bij De Hoop, even bij in het operationele werk. "Ik mag graag de handen uit de mouwen steken. Het is net fietsen, installatiewerk verleer je nooit." Maar het gros van zijn tijd is hij, samen met z'n collega Joey Driessen, verantwoordelijk voor het voorraadbeheer in het magazijn van de scheepswerf in Lobith-Tolkamer. "In principe kunnen we hier op de werf alles zelf maken. Zo hebben we een eigen metaaldraaierij en pijpfitterij. Maar soms is het aantrekkelijker om iets uit te besteden of in te kopen. Alle bestellingen komen hier binnen."

Gecertificeerd
Bij De Hoop worden relaties onderhouden met verschillende leveranciers - "nooit op één paard wedden" - maar als het om leidingen van pvc en afsluiters gaat, is Wildkamp de laatste tijd prominent in beeld. Dat heeft, volgens Boerboom, alles te maken met het feit dat de geleverde pvc-onderdelen voldoen aan de eisen betreffende brandveiligheid (gasontwikkeling) die door de Scheepvaartinspectie worden gesteld. "Dit met het oog op certificering door Bureau Veritas Marine."

Generatiekloof
Als het over de manier van bestellen gaat, tekent zich toch een kleine 'generatiekloof' af in het magazijn van Shipyard De Hoop. Boerboom (58): "Zelf bestel ik het liefst via de telefoon. Ik heb niet zoveel met computers en ook gewoon vanwege het persoonlijke contact." Zijn collega Driessen (28) heeft echter totaal geen computervrees en zweert bij het online bestellen. "Ik bestel alles wat we van Wildkamp in het magazijn nodig hebben via de webwinkel. Waarom? Je kunt de bestelling plaatsen wanneer het jou het beste uitkomt; de webwinkel is zeven dagen per week, 24 uur per dag open. En het werkt gemakkelijk: voor acht uur 's avonds besteld, betekent de volgende dag op de werf of waar je het maar wilt hebben. En mocht een artikel onverhoopt niet voorradig zijn, dan nemen ze van Wildkamp zelf telefonisch contact met je op: of ze een dag later mogen leveren of een deellevering mogen doen. Groot voordeel van het bestellen via internet is dat je meteen beschikt over alle gegevens en specificaties van een artikel. En je hebt direct de nettoprijs, inclusief jouw relatiekorting, in beeld. Wel zo overzichtelijk."

Spoedbestelling
Voor echte spoedbestellingen is het handig dat het Wildkamp filiaal in Wehl nagenoeg op een steenworpafstand is gevestigd. Boerboom: "Je hebt wel eens dat een van de jongens bij het installatiewerk niet uitkomt en net een attribuut nodig heeft dat we hier niet op voorraad hebben. Dan spring ik in de auto en rij binnen een uurtje op en neer naar Wehl. Ideaal, dan ligt het werk niet tot de volgende dag stil."

Profiel De Hoop
Shipyard De Hoop bedient vanuit twee locaties de internationale maritieme wereld: op de vestigingen in Lobith heeft het bedrijf circa 135 personen in dienst en de werf in Foxhol wordt gerund met 65 eigen personeelsleden. Daarnaast wordt een beroep gedaan op lokale aannemers om pieken op te vangen. Beide werven hebben samen een kadefaciliteit van meer dan 450 meter. Aangevuld met een extra 200 meter kade in het Rotterdamse havengebied. Kenmerkend is dat, van ontwerp tot afwerking, het hele schip in eigen beheer kan worden gebouwd.

Wildkamp maakt gebruik van cookies